Hlavně tam napyš správné Y!

Asi se Vám to už také stalo. Pravopisná chyba na Vás křičí z emailu, který jste právě dostali a Vy si říkáte: Proboha, jak ten člověk může být vůbec odborník. Jak mu můžu svěřit výchovu mého dítěte, stavbu mého domu, investici mých peněz… dosaďte, dle libosti. Při našich pedagogických poradách jsme toto téma diskutovali velmi často. Učit, či neučit gramatiku, jak často, kdy. A diskuse se točila a točila. Nechci nyní polemizovat o důležitosti gramatiky. Ano, je to součást pravidel naší společnosti a je do jisté míry důležitá. Rád bych se spíše věnoval fenoménu, který bych nazval Zbožštění gramatiky.

Při našich diskusích jsme se totiž často dostali k faktu, platnému pro drtivou většinu z nás, bez ohledu na to jak nám osobně gramatika přišla důležitá, či nedůležitá, A ten fakt je, že pravopisná chyba v textu nám automaticky spouští vnitřní pochybnosti o odborných kvalitách pisatele. Bez ohledu na jeho specializaci. Představte si odborný text lékaře popisující převratnou operaci plný hrubek. Ruku na srdce, kdo z Vás nebude mít pochybnosti…

Vlastně to historicky dává smysl. Gramatika, jako jednoduchý nástroj k orientaci. Podle čeho jiného se máme orientovat? Dříve se učenci poznali dle znalost latiny. Pak přišla znalost kudrnatých frází gramatiky a širokých znalostí. Tak se poznali “Ti učení”. Dodnes určité fráze a gramatické konstrukce slouží k odlišení absolventů některých prestižních univerzit, či vyšších společenských tříd v některých zemích. Nyní nám zůstala už jen ta gramatika. Jako relikt minulosti.

Ale já si nechci vybírat zubaře podle toho, jestli umí vyjmenovaná slova nebo ne. Já chci hlavně zubaře, který se dobře a kvalitně postará o moje zuby. Navíc s rostoucí globalizací, čím dál tím více profesí zastávají a budou zastávat i odborníci z jiných zemí a tam už českou gramatikou moc nepochodíme. (Můj zubař je z Ukrajiny a věřte mi, že jeho znalost českých vyjmenovaných slov, nebo ukrajinské gramatiky mne naprosto nezajímají 🙂 a americký turista, cestující za dostupnější zubní péči k nám, se také neptá na znalost gramatiky českého zubaře.)  A pokud se zamyslíte, uvidíte, že profesí a povolání, kde opravdu potřebujete perfektní znalost gramatiky je jako šafránu. A to ani nezmiňuji, že s postupujícím vývojem se zajištění správného gramatického psaní rychle přesouvá k chytrým technologiím, které to řeší za nás.

Mnohem více je ceněna otevřená komunikace, schopnost dobře a jasně se vyjádřit. Poutavě a srozumitelně psát. Číst s kritickým porozuměním. Dobře argumentovat, popsat a obhájit svoje názory. Diskutovat s respektem k názoru ostatních. Povolání a společenských rolí, kde je oceněno to, co klasický dril při výuce gramatiky zabíjí je mnohem a mnohem více, než těch “gramatických”

V naší škole tak nehledejte hodiny češtiny. Máme hodiny Čtení/Psaní/Komunikace a spoustu mezioborových projektů. Ano, i tam se gramatice věnujeme, ale vždy v rozumné míře a s přihlédnutím ostatním zásadnějším věcem. Nejprve je potřeba najít vztah a lásku k jazyku, Naučit se komunikovat, nebát se vyjadřovat se, najít radost v psaní, nebo jiné formě jazykového vyjádření, chápat text. A teprve poté vše zasazujeme do gramatického kontextu. Je děsivé vidět jak, některé děti nejsou schopné začít psát jednoduchou pohádku, kterou předtím s nadšením vymýšlely, jen proto, že jsou svázané strachem z gramatické chyby. A ještě děsivější je vidět nadšeně planoucí dětská očka, která rychle hasnou, když jejich rodič na, s hrdostí, předanou, jimi napsanou pohádku reaguje slovy: “… a Ty nevíš jaké i se píše ve slově Ježibaba?”

Janek T., říjen 2019

Nabídka kroužků 2019/2020

Přihlašování na kroužky (případný zájem):

 katerina.vodickova@scioskola.cz nebo jana.codlova@scioskola.cz 

Němčina 

prakticky a hravě zaměřená němčina

Lekt..

Kontakt

+ 420 702 717 343