Reportáž z 1. Střední ScioŠkoly očima 6/7

publikováno: 4 / 6 / 2019

Vystupujeme z autobusu číslo 144. Ještě 150 metrů a budeme na místě. Naším cílem je Sřední (přesněji 1. střední) ScioŠkola v Praze. Co chceme všechno vědět? Spoustu věcí, ale nejdřív je třeba si rozdělit role – popisovač prostředí, kladeči otázek studentům, průvodcům i vedení, fotografové. Máme připravené notýsky s otázkami, takže jdeme na to.

Nejdřív pár fakt:

První Střední ScioŠkola je soukromá, alternativní a asi nejsvobodnější střední škola v Česku. Sídlí v Praze 8 – Bohnicích

Čím se vyznačuje ? Jak to u nich chodí?

-Individuální přístup
-Studijní autonomie
-Místo pro nová přátelství
-Životní autonomie
-ScioŠkola kterou tvoříš ty!

Střední ScioŠkola sídlí společně se soukromou Vysokou školou hotelovou v Praze 8, a to v přízemí. Škola má bezbariérový přístup a automatické dveře (to se nám dost líbilo).

Míjíme vrátnici (Dobrý den, za kým jdete? zaznělo z recepce. Dobrý den, jdeme do ScioŠkoly, odpovíme). A pokračujeme směrem, kam nás navádí cedulka se šipkou a ujištění “Tady testy nepíšeme”.

Před námi je dlouhá chodba rámovaná sloupy, na kterých jsou z jedné strany zapsané hodnoty všech ScioŠkol a z té druhé je rozepsáno, jak fungují v reálném životě.

Z chodby vedou dveře do jednotlivých místností – Obýváku, Modré, Hovorny, Průvodcovny a Žluté, kde je i knihovna. Ještě musíme poznamenat, že v téhle škole si studenti dělají všechno sami, takže malovali třídy (to my teda taky), vrtali, vybírali a skládali si nábytek, nakupovali nádobí do kuchyňky, mají služby na úklid, komunikaci s veřejností, vedení shromáždění, účetnictví. A rozhodují také o rozvrhu a o tom, co a kdy se budou učit.

Vsuvka:

„Všechno, co mohou udělat studenti, ať udělají studenti,“ je heslo ředitele Střední ScioŠkoly Filipa Dobrovolného. A snaží se ho naplňovat do důsledků. „Každý student má třikrát do roka dva týdny službu. Studenti mají na starosti takřka celý provoz školy. Odpovídají na e-maily, zvedají telefony, organizují akce, nakupují, starají se o propagaci, zejména na sociálních sítích.“

Konec vsuvky.

Z chodby je vidět atrium, do kterého prý studenti taky můžou, ale my jsme zjistili, že dveře byly zamčené… tak teda nevíme.

Stěny jsou polepené výstupy z ateliérů, fotkami ze společných výjezdů a setkání, vše doplňují cedulky se slovíčky ve francouzštině a španělštině (nebo možná italštině?? dveře – porte/puerta, okno – fenêtre/ventanilla).

Výsledný dojem je světlý, barevný, veselý, svobodný.

V Modré právě probíhá školní shromáždění, usazujeme se vzadu na sedačkách a sedacích pytlech. Je to dlouhé, hrozně dlouhé, probírá se toho totiž moc – od služeb, příchodů do školy, přijímaček atd atd. Všimli jsme si takové zajímavé věci – studenti i průvodci

neustále točili dlaněmi buď nahoru, nebo směrem dolů. Zapátrali jsme a zjistili, že nahoru znamená souhlas a dolů nesouhlas. Výhodou je, že se nemusí zastavovat diskuse a že všichni hned dají najevo svůj názor.

Jo, důležité sdělení – součástí ScioŠkoly je PES!

Součástí reportáže jsou samozřejmě otázky a odpovědi. První jsme získali od vedení školy, jejího ředitele Filipa.

PR Odpoledka: Dodržují se tu dohody (pravidla)?

Vedení školy: Chvíli to trvalo, ale už ano.

PR: Bylo obtížné vybudovat tuto Scioškolu?

Vedení: Bylo těžké školu rozběhnout a bylo těžké sehnat souhlas z Magistrátu.

PR: Jaký jste měli dojem z inspekce?

Vedení: Byli jsme nervózní, ale nejvíc je zajímal způsob vzdělávání. Inspekce byla spokojena.

PR: Jaké pravidlo vám dělalo největší potíže?

Vedení: Mluví jen jeden.

PR: Co děláte, když vás studenti neposlouchají?

Vedení: Neříkáme jim, že dělají  něco špatně, ale snažíme se jim domluvit.

PR: Jezdíte na školní zájezdy/akce?

Vedení: Ano, jezdíme zrovna nedávno jsme byli na lyžáku.

PR: Jaký byl lyžák?

Vedení:  Lyžák byl super, všichni jsme se víc poznali.

PR: Jak se studenti chovají ke škole?

Vedení: Všichni cítí za školu zodpovědnost.

PR: Podle čeho jste školu budoval?

Vedení: Snažil jsem se, aby škola byla taková, abych já do ní ve vašem věku chtěl chodit.

Další skupinka chytila studenty Báru,Elišku,Pavla,Verču,Viktora(Reného),Domi,Vláďu,

Adélu a taky se ptala:

Chodíte na výlety ? Ano např. Divadlo a lyžák.

Jaký máte názor na scio školy? Jsou dobré, ale trošku volné

Jaký máte vztah s průvodci? Štvou nás, ale jsou super!!!

Jste spokojeni s tím, jak funguje tato škola? Relativně dobře

Jaký byl váš nejoblíbenější ateliér ? České památky a divadlo

Co je to ateliér? Je něco jako projekty a odpichují se od školního vzdělávacího programu (švp)

Kolik vám tak je  let ? 14  až 17

(poznámka: text nebyl redakčně upravován)

Reportáž z 1. Střední ScioŠkoly očima 6/7

Nabídka kroužků 2019/2020

Přihlašování na kroužky (případný zájem):

 katerina.vodickova@scioskola.cz nebo jana.codlova@scioskola.cz 

Němčina 

prakticky a hravě zaměřená němčina

Lekt..

Kontakt

+ 420 702 717 343