Reportáž z 1. Střední ScioŠkoly očima 6/7
publikováno: 4 / 6 / 2019Vystupujeme z autobusu číslo 144. Ještě 150 metrů a budeme na místě. Naším cílem je Sřední (přesněji 1. střední) ScioŠkola v Praze. Co chceme všechno vědět? Spoustu věcí, ale nejdřív je třeba si rozdělit role – popisovač prostředí, kladeči otázek studentům, průvodcům i vedení, fotografové. Máme připravené notýsky s otázkami, takže jdeme na to.
Nejdřív pár fakt:
První Střední ScioŠkola je soukromá, alternativní a asi nejsvobodnější střední škola v Česku. Sídlí v Praze 8 – Bohnicích
Čím se vyznačuje ? Jak to u nich chodí?
-Individuální přístup
-Studijní autonomie
-Místo pro nová přátelství
-Životní autonomie
-ScioŠkola kterou tvoříš ty!
Střední ScioŠkola sídlí společně se soukromou Vysokou školou hotelovou v Praze 8, a to v přízemí. Škola má bezbariérový přístup a automatické dveře (to se nám dost líbilo).
Míjíme vrátnici (Dobrý den, za kým jdete? zaznělo z recepce. Dobrý den, jdeme do ScioŠkoly, odpovíme). A pokračujeme směrem, kam nás navádí cedulka se šipkou a ujištění “Tady testy nepíšeme”.
Před námi je dlouhá chodba rámovaná sloupy, na kterých jsou z jedné strany zapsané hodnoty všech ScioŠkol a z té druhé je rozepsáno, jak fungují v reálném životě.
Z chodby vedou dveře do jednotlivých místností – Obýváku, Modré, Hovorny, Průvodcovny a Žluté, kde je i knihovna. Ještě musíme poznamenat, že v téhle škole si studenti dělají všechno sami, takže malovali třídy (to my teda taky), vrtali, vybírali a skládali si nábytek, nakupovali nádobí do kuchyňky, mají služby na úklid, komunikaci s veřejností, vedení shromáždění, účetnictví. A rozhodují také o rozvrhu a o tom, co a kdy se budou učit.
Vsuvka:
„Všechno, co mohou udělat studenti, ať udělají studenti,“ je heslo ředitele Střední ScioŠkoly Filipa Dobrovolného. A snaží se ho naplňovat do důsledků. „Každý student má třikrát do roka dva týdny službu. Studenti mají na starosti takřka celý provoz školy. Odpovídají na e-maily, zvedají telefony, organizují akce, nakupují, starají se o propagaci, zejména na sociálních sítích.“
Konec vsuvky.
Z chodby je vidět atrium, do kterého prý studenti taky můžou, ale my jsme zjistili, že dveře byly zamčené… tak teda nevíme.
Stěny jsou polepené výstupy z ateliérů, fotkami ze společných výjezdů a setkání, vše doplňují cedulky se slovíčky ve francouzštině a španělštině (nebo možná italštině?? dveře – porte/puerta, okno – fenêtre/ventanilla).
Výsledný dojem je světlý, barevný, veselý, svobodný.
V Modré právě probíhá školní shromáždění, usazujeme se vzadu na sedačkách a sedacích pytlech. Je to dlouhé, hrozně dlouhé, probírá se toho totiž moc – od služeb, příchodů do školy, přijímaček atd atd. Všimli jsme si takové zajímavé věci – studenti i průvodci
neustále točili dlaněmi buď nahoru, nebo směrem dolů. Zapátrali jsme a zjistili, že nahoru znamená souhlas a dolů nesouhlas. Výhodou je, že se nemusí zastavovat diskuse a že všichni hned dají najevo svůj názor.
Jo, důležité sdělení – součástí ScioŠkoly je PES!
Součástí reportáže jsou samozřejmě otázky a odpovědi. První jsme získali od vedení školy, jejího ředitele Filipa.
PR Odpoledka: Dodržují se tu dohody (pravidla)?
Vedení školy: Chvíli to trvalo, ale už ano.
PR: Bylo obtížné vybudovat tuto Scioškolu?
Vedení: Bylo těžké školu rozběhnout a bylo těžké sehnat souhlas z Magistrátu.
PR: Jaký jste měli dojem z inspekce?
Vedení: Byli jsme nervózní, ale nejvíc je zajímal způsob vzdělávání. Inspekce byla spokojena.
PR: Jaké pravidlo vám dělalo největší potíže?
Vedení: Mluví jen jeden.
PR: Co děláte, když vás studenti neposlouchají?
Vedení: Neříkáme jim, že dělají něco špatně, ale snažíme se jim domluvit.
PR: Jezdíte na školní zájezdy/akce?
Vedení: Ano, jezdíme zrovna nedávno jsme byli na lyžáku.
PR: Jaký byl lyžák?
Vedení: Lyžák byl super, všichni jsme se víc poznali.
PR: Jak se studenti chovají ke škole?
Vedení: Všichni cítí za školu zodpovědnost.
PR: Podle čeho jste školu budoval?
Vedení: Snažil jsem se, aby škola byla taková, abych já do ní ve vašem věku chtěl chodit.
Další skupinka chytila studenty Báru,Elišku,Pavla,Verču,Viktora(Reného),Domi,Vláďu,
Adélu a taky se ptala:
Chodíte na výlety ? Ano např. Divadlo a lyžák.
Jaký máte názor na scio školy? Jsou dobré, ale trošku volné
Jaký máte vztah s průvodci? Štvou nás, ale jsou super!!!
Jste spokojeni s tím, jak funguje tato škola? Relativně dobře
Jaký byl váš nejoblíbenější ateliér ? České památky a divadlo
Co je to ateliér? Je něco jako projekty a odpichují se od školního vzdělávacího programu (švp)
Kolik vám tak je let ? 14 až 17
(poznámka: text nebyl redakčně upravován)